سوالات متن درس مطالعات نهم

۱,۰۵۱ بازديد

درس نوزدهم


ازدواج(نكاح) چه نوع پيماني است ؟ و براي رفع كدام نياز انسان است؟ ازدواج پيماني است كه به موجب آن يكي زن و مرد در زندگي با هم شريك و متحد مي شوند و خانواده اي را تشكيل مي دهند . تمايل به تشكيل خانواده و داشتن فرزند در نهاد انسان گذاشته شده و تشكيل زندگي خانوادگي ، امري طبيعي و فطري و بر اساس نظام خلقت است.

 حديثي از پيامبر را درباره اهميت تشكيل خانواده بنويسيد؟هيچ بنيادي در نزد خدا ، پسنديده تر از بنياد ازدواج و خانواده نيست.


كاركردهاي خانواده را نام ببريد؟

۱فرزندآوري و تجديد نسل

۲-كاركردحمايتي(محبت ،  مراقبت و رفع نيازهاي مادي)

۳- جامعه پذيري و تربيت اعضا ي خانواده

 

 اهميت فرزند آوري در خانوداده چيست؟ يكي از مهم ترين كاركردهاي خانواده در طول تاريخ ، فرزند آوري بوده است . فرزند آوري علاوه بر تقويت بنيان خانواده موجب مي شود كه نسل انسان باقي بماند و تداوم پيدا كند . با تولد فرزندان ، خانواده توسعه و استحكام مي يابد . به دنيا آمدن فرزندان ، موجب نشاط و سرزندگي اعضاي خانواده و دلگرمي پدر و مادر مي شود . تولد فرزند ، بركت ها و فوايد زيادي براي اعضاي خانواده و خويشاوندان به ارمغان مي آورد .

  اولين شرط بقاي هر جامعه اي ، چيست؟ و چرا؟ جمعيت، زيرا بدون وجود جمعيت كافي در يك جامعه ، فعاليت هاي آن دچار اختلال مي شود . در صورتي كه جمعيت يك جامعه منقرض گردد ، آن جامعه نابود مي شود و از بين مي رود .

 

 يكي از كاركردهاي خانواده مهر و محبت است؟ مختصر توضيح دهيد؟( مهر و محبت والدين به يكديگر و والدين به كودكان چه اثراتي دارد؟)
مهر ومحبت ونياز عاطفي يكي از نياز هاي اساسي انسان است . مهر و محبت والدين به يكديگر و والدين به كودكان موجب آرامش در كانون خانواده مي شود .كودكان از نخستين سالهاي زندگي خود در آغوش گرم پدر و مادر با مهرباني و محبت آشنا مي شوند و با پرورش يافتن در دامان آنها ، مهرباني و از خود گذشتگي و نيكوكاري را مي آموزند.

 


در چه دوره هايي انسان ها به مراقبت خانواده نياز دارند؟ نوزادي – سالمندي – در شرايط مختلف مانند بيماري يا حوادث .


۸مراقبت از اعضاي خانواده را به عنوان يكي از كاركردهاي خانواده توضيح دهيد ؟

 كودك براي ادامه ي زندگي خود به مراقبت نياز دارد . از سوي ديگر ، انسان ها در دوره ي سالمندي نيز دچار ضعف و ناتواني مي شوند و بدون مراقبت ، قادر نيستند خود را به خوبي اداره كنند . علاوه بر دوره كودكي و سالمندي ، در ميانه ي اين دو دوره نيز اعضاي خانواده در شرايط مختلف مانند بيماري يا حوادث به مراقبت از يكديگر نياز پيدا مي كنند.

 خانواده چگونه به رفع نيازهاي مادي اعضاي خود كمك مي كند؟ شرح دهيد.

 اعضاي خانواده به خوراك و پوشاك ، مسكن و وسايل زندگي نياز دارند . رفع اين نيازها بر عهده ي سرپرست خانواده يعني پدر است . هر چند امروزه در شهرها و روستاها ، عده اي از زنان نيز دوش به دوش مردان با فعاليت هاي اقتصادي و كسب درآمد در رفع نيازهاي مادي خانواده مشاركت و همراهي مي كنند.

 

-۱۰چرا اجتماعي شدن هم نياز فرد هست و هم نياز جامعه ؟ زيرا هم باعث شكل گيري هويت و شخصيت افراد مي شود و هم موجب تداوم جامعه مي گردد .

 

۱۱- اجتماعي شدن درچه مرحله اي از زندگي فرد رخ ميدهد؟
اجتماعي شدن در سراسر زندگي فرد رخ مي دهد اما مهم ترين مرحله ي آن دوران اوليه ي زندگي افراد در خانواده است .


۱۲-رايند اجتماعي شدن به چند صورت انجام مي گيرد؟ توضيح دهيد؟

 به دو صورت مستقيم و غير مستقيم . فرزندان در جريان فعاليت هاي روزانه ، برخي رفتارها را به طور تقليدي و بدون آن كه آگاهي و توجه داشته باشند ، از پدر و مادر و اعضاي خانواده مي آموزند(غيرمستقيم) ،

 اما برخي رفتارها و عقايد و هنجارها را نيز خانواده به طور مستقيم به فرزندان آموزش مي دهند.

 

۱۳-طبق فرموده ي امام سجاد(ع)نقش والدين در تربيت اعضاي خانواده چيست ؟( حقوق فرزندان بروالدين)

 حق فرزند اين است كه بداني خوبي و بدي او به تو ارتباط دارد . در تربيت و ادب آموزي و خداشناسي او مسئوليت داري ، بايد او را در محبت و اطاعت از خدا كمك كني و وسايل ايمان و پاكي او را فراهم سازي .

۱۴-والدين در تربيت اعضاي خانواده چگونه مسئول هستند؟ وانجام اين وظيفه چه تأثري درجامعه دارد؟والدين نه تنها مسئول رفع نيازهاي عاطفي و زيستي و معيشتي فرزندان هستند بلكه وظيفه ي مهم تربيت اخلاقي ، معنوي و ديني آنها را بر عهده دارند .

يك خانواده ي سالم مي تواند در دامان خود فرزنداني مومن ، پرهيز گار و پايبند به اصول اخلاقي تربيت كند.وبه سلامت جامعه كمك كند.

۱۵-خانواده ها به چه روش هايي اعضاي خانواده را اجتماعي مي كند؟

 الف) دلايل خوبي و بدي رفتارها را براي فرزندان خود بازگو مي كند گفت و گو)

ب)رفتارهاي پسنديده ي فرزندان را تشويق و تحسين مي كنند )تشويق)

ج) با نشان دادن نارضايتي ، بي اعتنايي ، خودداري از صحبت كردن با محبت و يا محروم كردن فرزندان از برخي مزاياو… تنبيه(



-* بنيان خانواده بر …………………………. استوار است . ازدواج(
-* واحد بنيادين جامعه و كانون رشد و تعالي انسان ………………………… است . )خانواده(
-* اولين شرط بقاي هر جامعه اي ……………………………. است . جمعيت (
-* از نيازهاي اساسي انسان ، نياز به …………………………. است . )مهر و محبت يا نياز عاطفي (
-* مهم ترين كانون حمايت و مراقبت عاطفي از افراد ………………………… است . خانواده(
-* رفع نياز هاي مادي و اقتصادي خانواده بر عهده ي ……………….. يعني ……………….. است . سرپرست خانواده – پدر(
-* اجتماعي شدن هم نياز ………………. و هم نياز …………………. است . فرد – جامعه (
-* فرايند اجتماعي شدن هم به طور ………………… و هم به طور …………………… صورت مي گيرد . )مستقيم – غير مستقيم(

* اجتماعي شدن در……… زندگي فرد رخ مي دهد اما مهم ترين مرحله ي آن دوران ………….. افراد در خانواده است .(سراسر– اوليه زندگي )

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.